Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
554 posty 42 komentarze

blog Zbigniewa Kuźmiuka

kuzmiuk - Blog ekonomiczno-polityczny

Jednak blokada portu w Świnoujściu

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

A ileż to było zapewnień premiera Tuska po spotkaniach z samą Angelą Merkel czy ministra Sikorskiego, który wielokrotnie na spotkaniach z dziennikarzami wyjaśniał jak to dzięki dobrym stosunkom z Niemcami, udało nam się załatwić i ten drażliwy temat.

 1. Zaledwie tydzień temu Rosjanie i Niemcy świętowali uruchomienie II nitki Gazociągu Północnego, co całkiem bezkrytycznie przekazała większość mediów w Polsce, a tu nagle będąca wręcz tubą propagandową rządu Tuska, Gazeta Wyborcza, odpala artykuł Andrzeja Kublika „Rura grzebie Świnoujście”.

Autor wprost pisze, że polski rząd został oszukany przez Niemców, którzy wprawdzie zakopali gazową rurę na odcinku prawie 24 metrów ale tylko tym przecinającym zachodni tor podejściowy do Świnoujścia.

Natomiast na odcinku przecinającym północny tor podejściowy do Świnoujścia przesunięto tylko gazową rurę na głębsze wody ale na spornym aż 5 kilometrowym odcinku jej nie zakopano, sugerując, że zrobi się to w przyszłości jak port w Świnoujściu zgłosi taką potrzebę.

2. Przypomnimy tylko, że budowa pierwszej nitki Gazociągu północnego trwała niewiele ponad rok (rozpoczęła się w kwietniu 2010 roku, a zakończona została w lipcu 2011) i kosztowała około 5,4 mld euro.

Budowa drugiej, została zrealizowana jeszcze szybciej, do końca końca września 2012 roku, kosztowała podobną kwotę, całość kosztów Gazociągu Północnego zamknie się więc sumą około 11 mld euro.

Jest to więc koszt blisko 10 - razy wyższy od kosztów rozbudowy Gazociągu Jamalskiego przebiegającego przez Polskę, który był szacowany przed rozpoczęciem tej morskiej inwestycji na około tylko na około 2 mld USD. Rosjanie i Niemcy byli jednak gotowi wyłożyć znacznie większe pieniądze aby tylko Polskę ominąć.

Pierwszą nitką Gazprom przesyła już 27 mld m3 gazu czemu zresztą niespecjalnie trzeba się dziwić, bo udziałowcami konsorcjum, które gazociąg budowały, były firmy niemieckie, francuskie i holenderskie, a te kraje importują znaczne ilości rosyjskiego gazu.

Druga nitka jest na razie w fazie rozruchu ale kontraktowanie dostawców na Zachodzie trwa w najlepsze więc pewnie i ona będzie bardzo szybko w pełni wykorzystana, ale i tak tak droga inwestycja będzie się amortyzować przez dziesiątki lat.

3. Z jaką determinacją ta inwestycja była przygotowywana i realizowana zarówno przez Rosję jak i przez Niemcy widać po politykach, którzy zostali w to przedsięwzięcie zaangażowani. Wystarczy wymienić byłego Kanclerza Niemiec Gerharda Schroedera czy byłego Premiera Finlandii Paavo Lipponena.

W marcu 2011 roku roku szwedzki dziennik „Dagenes Nyheter”, korzystając z materiałów portalu Wiki Leaks napisał, że Rosja wykorzystała pieniądze, służby specjalne oraz politykę i polityków żeby przeforsować budowę Gazociągu Północnego, wręcz wymuszając w krajach skandynawskich brak sprzeciwu wobec tej inwestycji. Podobnie oddziaływano na państwa nadbałtyckie i niestety nasz kraj Polskę.

Mając przeciwko sobie dwa wielkie kraje, które jak z tego wynika używały legalnych i nielegalnych oddziaływań aby tę inwestycję forsować pewnie musiało się to skończyć jak się skończyło, choć rząd Tuska zrezygnował z przeciwdziałania tej inwestycji na forum europejskim (a była przecież przyjęta rezolucja opracowana przez Komisję Petycji i jej szefa europosła Libickiego), która dawała podstawy do takich działań.

Jednak w zasadzie brak reakcji naszego rządu na sposób realizacji tej inwestycji na wysokości naszego portu w Świnoujściu, doprowadził do tego, że gaz płynie już obydwoma rurami i trudno nawet sobie wyobrazić, żeby ktokolwiek miał zamiar pomagać potowi w Świnoujściu i je zakopywać.

4. A ileż to było zapewnień premiera Tuska po spotkaniach z samą Angelą Merkel czy ministra Sikorskiego, który wielokrotnie na spotkaniach z dziennikarzami wyjaśniał jak to dzięki dobrym stosunkom z Niemcami, udało nam się załatwić i ten drażliwy temat.

A tu Niemcy bez żądnych skrupułów zafundowali nam gazociąg, który nie tylko zakłada mam pętlę na szyję, bo Rosjanie mogą nam już przykręcać kurek z gazem według własnego uznania (eksport gazu na Zachód Jamałem biegnącym przez Polskę, nie jest już im do niczego potrzebny) ale także poważnie utrudnią dostawy gazu do gazoportu w Świnoujściu i dostęp do tego portu dużych statków.

Zastanawia tylko w tej sprawie to, że Gazeta Wyborcza także się za ekipę Tuska zabrała, czyżby poczuła już zmianę wiatrów?  

KOMENTARZE

  • jaka roznica miedzy po i pis?
    prosimy kuzmiuka o wyjasnienie.
  • @Autor
    To już Niemcom i Rosjanom nie można wierzyć? Co za czasy...
  • @Czartoryski 08:23:15
    Taka jak miedzy sraczka a rozwolnieniem.

    Kuzmiuk czasami daje nawet oznaki logicznego myslenia.
  • małe zanurzenie ,mały statek ,mało ładunku,
    duży koszt przewozu...czyli rynkowa cena w stosunku do konkurencji staje się nieopłacalna...
  • @Czartoryski 08:23:15
    taka jakapomiędzy kuglarzem TUSKIEM a prof. GLIŃSKIM...
  • Port
    http://sol.myslpolska.pl/2012/10/gazrurka-red-andrzeja-kublika/

    Panie pośle, proszę się zapoznać z powyższym.
    Trochę pogrzebać w sieci (albo zlecić sekretarzowi), zadzwonić do znajomych ze Szczecina/Świnoujścia, popytać, a potem komentować.
  • @BrodaczOlo 09:00:43
    dwumetrowa fala ,silny wiatr od lądu zmieniają całkowicie parametry dopuszczalnego zanurzenia...
  • @val 08:48:26/"taka jakapomiędzy kuglarzem TUSKIEM a prof. GLIŃSKIM..."
    ja bym najpierw zapytal czy pis prof glinskiego glosowalby (m.in.) za fatalna ustawa o przymusowych szczepieniach Polakow, tak, jak po tuska.
  • No wreszcie ktoś to powiedział i nie ja!
    .
  • @BrodaczOlo 09:00:43
    W podanym linku najbardziej podoba mi się fragment o szerokich torach
    od Roterdamu. Najmniej , fragment o tym jak w przez jedno pokolenie
    zniszczyć zespół portowy największy na Bałtyku.
    W zasadzie masz rację : rzucanie się do gardła komukolwiek, kiedy
    dopuściło się do takiego zamulenia portu w Szczecinie że statki o zanurzeniu
    10 metrów mają problemy.
  • @Czartoryski 09:35:55
    zachowujesz się jak kundelek ,co ma za słabe ząbki aby ugryżć ,to przynajmniej próbuje obsikać...
  • @cyborg59 09:50:37
    cała prawda...są w Świecie duże porty gdzie na bieżaco tory wodne się pogłębia aby utrzymać ich zeglowność ,ale tam nikt nie kładzie w poprzek rurociągów na dnie...
  • @BrodaczOlo 09:00:43
    byłem niedawno w ARCHANGIELSKU przy nabrzeżu do przeładunku ropy...basen spory i głębokosci nieco ponad 10 m...a statek z ładunkiem ponad 15m...tylko rów z basenu do toru wodnego miał wystarczającą głębokość...i stanowiło to około 10 % całego basenu ,gdzie stały inne mniejsze statki...
  • @Czartoryski 10:34:15
    mam nadzieję iż może choć z czasem dojdzie do ciebie że akurat napisałeś o sobie...ale nadzieja niewielka
  • Wszystko cacy a co Państwo zrobiliście w tej sprawie Panie Pośle?
    Były jakieś pisma, zapytania i oświadczenia w sejmie, w Europarlamencie, nagłaśnianie sprawy, stawianie na forum międzynarodowym? Nie ma umów o wolności i swobodzie dostępu do portów? Dlaczego nikt z tamtych okolic nie protestuje? Czy w Szczecinie i Świnoujściu już nikt nie mieszka, czy może tylko nikt nie pracuje w portach i nikomu nie zależy?
  • @val 10:22:42/"...ma za słabe ząbki aby ugryżć ,to przynajmniej próbuje obsikać...
    z braku argumentow etatowe charty zaczynaja kasac w piety.

    ps. a moze zamiast tego pomysl jak sluzysz Polsce, jesli nie jest ci obca.
  • @val/ na oslep?
    tak glosowano w sprawie masowych i przymusowych szczepien w Polsce.

    http://imageshack.us/a/img138/6743/glossogol.jpg
  • @Czartoryski 11:03:44
    mogę przytoczyć przynajmniej kilka głosowań innej ,,partii" kóre zagraża wręcz istnieniu polskiej państwowosci a niszczy całkowicie suwerennośc i niezależność...nie szukajmy żdzbła w oku bliżniego...
  • @BrodaczOlo 09:00:43
    I to rozumiem, 3 komentarze i wszycho w temacie. Teraz wiem, że prawie każdy artykuł na tema Świnoujścia, że blokują itp. to kaszanka z kartofli,

    Czemu jednak wszyscy ostatnio tak walą w rząd?
    Nie wydaje się Wam to dziwne?
    Ja mam taką teorię, że trzeba zrobić podmiankę i Oni szukają za wszelką cenę sposobu, aby takową podmiankę zrobić. Dlatego trzeba wszystko skompromitować, aby motłoch się nie połapał.
  • @prof.Rivell 11:36:24
    Tak na marginesie - społeczeństwo jest tak totalnie odmóżdżone, że ew. podmianka NIE wymaga żadnych zabiegów przygotowawczych na tymże społeczeństwie - heh!
  • Mój wpis
    Moim wpisem chciałem zwrócić uwagę, by osoby ustosunkowane, jak Pan poseł, dogłębnie badały stan faktyczny zanim skomentują.
    Ja sam mógłbym podzwonić po znajomych i popytać, jak to naprawdę jest z tymi torami i głębokościami. I będą to źródła 20 razy bardziej wiarygodne niż artykuły medialne, wpisy na forum itp., etc.
  • @Paragraf 10:50:11
    Problem jest taki :
    - jak poruszasz temat na necie, trolle natychmiast chca zmienić temat
    na dupę, szczepienia, dowolny inny.
    - jak organizacje lokalne zbierają podpisy z petycją o pogłębienie toru,
    bo inaczej port zdechnie, posłowie robią za trolle i zmieniają temat albo
    uciekają.
    Ludzie walczą , ale odbijają się od Warszawki która oczywiście lepiej się zna.
    Atakowanie Merkel jest głupotą jeżeli nie ma się portu głebokowodnego.
    To że da się sposobem, po odlichtowaniu na redzie , wprowadzić statek
    do rozładunku, nie stanowi argumentu. Dlaczego ? Bo teoretycznie i praktycznie można obejść nad Bornholmem tam jest 37 metrów i cofnąć
    się do Świnoujścia.
  • @BrodaczOlo 12:35:20
    Racja ! Dodałbym jeszcze jedno : siąść nad mapą morską, z kimś kto się
    zna . Mapę polityczną wywalić. Rozjaśni się w głowie !
    Tyle tylko że będzie Panu Posłowi wstyd poprzednich wypowiedzi.
  • @BrodaczOlo 12:35:20
    pan szanowny prawdopodobnie zna tylko problem ...teoretycznie...mnóstwo portów na swiecie ma baseny o głębokosci 10m w których jest wyodrębnione jedno miejsce postojowe dla statku o max zanurzeniu nawet 16m...jest to wybagrowany zwykły rów o głębokosci max statku i jego długosci,połaczony z torem wodnym...o odpowiedniej głebokosci...taK WIĘC PROSZĘ NIE ZAKŁAMYWAĆ PRAWDY...
  • @bez kropki 11:41:11
    taaak ...teraz ci co zamordowali prez. KACZYŃSKIEGO chcą zamienić TUSKA na JARKA KACZYŃSKIEGO ....O ILE DOBRZE ROZUMIEM PANA ODMÓŻDZONE MYŚLENIE...hi...hi...
  • @cyborg59 14:15:10
    niech szanowny pan sprawdzi jakiej wielkosci tankowce przyjmuje PRIMORSK na BAŁTYKU...stop zakłaMANIU...
  • @val 14:37:20
    O trollach było wyżej. A co Ty myślisz, że ja myślę, to wybacz - ćwiczyłam w poprzedniej epoce. Tam zawsze tow. ubek wiedział lepiej co ja myślę. To już stało się nudne. Zresztą pisałam o czymś zupełnie innym (wyjaśnienie dla mających problemy z czytaniem ze zrozumieniem) niż jakieś wydumane problemy.
  • @all/ bez popisu
    do zobaczenia w lepszym miejscu i w lepszych czasach.
  • @val 14:39:50
    Powinienem się obrazić ! Nie zrobię tego dla celów dydaktycznych.
    Pisałem wyraźnie : między Bornholmem a Szwedzkim brzegiem jest cieśnina
    o ruchu dwukierunkowym i głębokości 37 metrów .
    Do dowolnego portu Bałtyku można tamtędy popłynąć. Dowolnego !
    Tylko że do Świnoujścia trzeba po minięciu cieśniny zawrócić.
    Jest to jedyny port do którego płynąc tamtędy nadkłada się drogi.
    Nie pół godziny, a pół doby. Jaśniej nie mogę. Pisałem : weź mapę morską,
    nie bąź Kuźmiuk !
  • @val 14:34:32
    Teraz o zakłamywaniu :
    To bardzo fotogeniczne jak przez godzinę wyciąga się z takiej rynny
    Kruzenszterna (dziewiętnastowieczny żaglowiec) za dupę, bo obrotnica
    jest dopiero przy elewatorze EWA . Potem następną godzinę Dar Młodzieży.
    Fajnie wyglądają takie manewry tylko że wymagają czasu i trzech holowników, więc kosztują.
  • "... zrobi się to w przyszłości jak port w Świnoujściu zgłosi taką potrzebę."
    Cytat:
    "Natomiast na odcinku przecinającym północny tor podejściowy do Świnoujścia przesunięto tylko gazową rurę na głębsze wody ale na spornym aż 5 kilometrowym odcinku jej nie zakopano, sugerując, że zrobi się to w przyszłości jak port w Świnoujściu zgłosi taką potrzebę."

    Kto i gdzie to podpisal; bo to wazne.
    PROSZE NAM PODAC, czy to jest jakis dokument, czy tylko bylo nic nieznaczace paplanie jak D. Tuska?
    To wazna sprawa dla Polski i chyba slusznie powinno to byc doprecyzowane.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930